Region Jämtland Härjedalen

OBS: Det här evenemanget har passerat

Musik

RE:TAKE NEW SWEDEN

2021Gamla Teatern, Östersund

Gästspel: Norrbotten NEO

Norrbotten NEO ger Re:take New Sweden, med fokus på kvinnliga tonsättare idag. Dirigent: Rei Munakata

PROGRAM

Jenny Hettne: Stimme aus der Ferne (2020)
Kim Hedås: Stills basklar.solo (2020)
Karin Rehnqvist: Musik i natten (2021)
Andrea Tarrodi: Crystallites (2012)
Madeleine Isaksson: Capsuled time (2021)

Dirigent: Rei Munakata

Norrbotten NEO är en unik ensemble som med känslig radar ständigt utforskar den musikaliska samtiden. Genom att vara en av de ensembler som beställer flest nya verk av svenska tonsättare är Norrbotten NEO en viktig del i utvecklingen av den samtida musiken. Under rubriken New Sweden undersöker ensemblen strömningarna bland de svenska tonsättarna just nu, och denna gång med inriktning på kvinnliga tonsättare.

Först ut är Jenny Hettne verk Stimme aus der Ferne som komponerades när hon jobbat i nära samarbete med musikerna i Norrbotten NEO under hennes tid som Vistelsestipendiat vid Studio Acusticum. Hettnes komponerande fokuserar på ett innovativt klangutforskande, ofta då i nära samarbete med musiker. Hon föddes 1977 i Göteborg och är numera bosatt i Stockholm. Hon har studerat komposition för bland andra Henrik Strindberg, Ole Lützow-Holm, Jörg Mainka och Bent Sörensen. Hon har en masterexamen i komposition från Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet.

Kim Hedås är en mångsidig tonsättare som skrivit verk för de flesta besättningar och sammanhang och ofta samarbetat över konstgränserna. Den bredden och mångsidigheten har också fört henne till många samarbeten över konstgränserna, med verk för bland annat teater, dans, film och tv. I hennes ofta starkt expressiva musik finns en detaljrik rytmik, med snabba figurer som expanderar, krymper, transformeras och varieras i kaleidoskopiska mönster.

Med musik inom ett brett spektrum har Karin Rehnqvist blivit känd både i Sverige och utomlands, och hon är idag en av de mest spelade svenska tonsättarna på den internationella scenen. Hennes musik är många gånger prisbelönt. Sedan 2009 är Rehnqvist även professor i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Så här säger Karin om sitt nya verk Musik i natten:

- På natten är våra sinnen känsliga. Ljud upplevs starkare, ljus vassare. Man får vara varsam.

- När jag komponerar detta lever vi i en svår tid. Coronaviruset sprider sig och smittar allt fler. Politiskt är läget på många ställen i världen instabilt. Många av oss jobbar hemifrån och träffar få människor i verkliga livet. Ovana vid att röra oss bland folk får vi svårt att sålla intryck om vi handlar eller går på en gata med mycket trafik. Vi måste vara varsamma, både med oss själva och med andra.

- Musik i natten handlar om detta, när sinnena är vidöppna. Det ska färga framförandet, spelas med hörseln inställd på natt. Klangen är därför varm och mörk, nyanserna blir aldrig riktigt starka. Man får rikta sina öron mot musiken, möta musiken. Altflöjt och basklarinett inleder med sångbara motiv där dynamik och ornament är viktiga element. Melodierna liksom artikulerar sig fram. Då och då skakar klangen till, när ett stort vibrato växer ur dynamiken.

- Ur denna klangligt mörka del öppnar sig så småningom ett fönster. Ur detta tittar en ljus melodi fram. En slags hymn. Den är mild och enkel. Också den spelas i svag nyans, lyssnande. Så möts ljus och mörker, som så ofta. De är varandras förutsättning.

Madeleine Isaksson är en svensk/fransk tonsättare bosatt i Paris. Hon studerade piano och komposition vid Nordiskt Musikkonservatorium och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Efter diplom (MFA) i pianoutbildning och komposition – fortsatte hon sina studier utomlands: i Amsterdam för ett års studier med tonsättaren Louis Andriessen och vidare i Paris. Hennes musik är hög-koncentrerad, kännetecknad av stor detaljrikedom och variation i utformandet av fraser och klanger, välintegrerade processer som hålls ihop av en nästan fysisk rörelse i föränderlig metrik. Utgångsramarna kan beskrivas som rum: intervall-, register- och tidsrum, där materialet bearbetas genom olika tidslager och kontrasterande termer som ljust/mörkt, lätt/tungt. Under den här konserten uruppför Norrbotten NEO hennes verk Capsuled time (2021), som kan betraktas som klangstycke där slagverket har en framträdande roll, stundtals tillsammans med pianot. Verktiteln hänvisar till komponerad musikalisk tid som omsluter olika tidsrörelser och stämningar.

REI MUNAKATA
Rei Munakata är dirigent och tonsättare. Dessutom en passionerad lärare som leder workshops för instrumentalister och tonsättare och undervisar i kammarmusik på universitet och konservatorier. Han är en av grundarna och ledande dirigent för Curious Chamber Players – CCP – en grupp som sedan starten 2003 har uruppfört åtskilliga verk och samarbetat med en mängd kompositörer och musiker, i Sverige såväl som i övriga Europa.

Rei Munakata är också dirigent för Ensemble Mimitabu Gothenburg och har dirigerat Esbjerg Ensemble, Ensemble Mosaik Berlin, Ensemble Aleph Paris, Oslo Sinfonietta, Kammarensemble Neue Musik Berlin och många fler genom åren. Han dirigerade också den svenska premiären av Salvatore Sciarrinos Luci mie tradrici på Göteborgsoperan tillsammans med Gageego! Gothenburg, som på liknande sätt som CCP ligger i framkanten för utforskandet av nya och experimentella musikaliska idéer.

Konserten är ett gästspel från Norrbottensmusiken www.norrbottensmusiken.se Länk till annan webbplats.
Arrangör i Östersund är Estrad Norr.

Tillfällen

  • Söndag 17 okt kl 16.00 Gamla Teatern, Östersund
Visa fler tillfällen

Information

Konserten är ett gästspel från Norrbottensmusiken. Arrangör i Östersund är Estrad Norr.

Biljettinfo

Vi säljer biljetter via Nortic Länk till annan webbplats.. Du kan även köpa på Visit Östersund, Rådhusgatan 44.

Ordinarie: 200 kr
Ungdom /student: 100 kr

Grafik av Marie Lundgren.