UR ARKIVET
Törnrosa – den enda sanna kärlekens tid
En pjäs om romantik, taktik, tidsanda och det mod som krävs för att våga älska.
Törnrosa – den enda sanna kärlekens tid är en pjäs om romantik, taktik, tidsanda och det mod som krävs för att våga älska.
Pjäsen tar sin början när den undersköna prinsessan Törnrosa har sovit i hundra år, och nu ska väckas till liv igen av ”den enda sanna kärlekens kyss”. Men någonting är fel, var är prinsen? Inte kan det väl vara så att han har ändrat sig?…. Jo, tänk det kan det. Han har nämligen träffat Elin – en supercool tjej som inte vill binda sig. Elin å sin sida kör hårt på att spela svår för att behålla kontrollen. ”Om man inte vill ha någon får man vem man vill”, resonerar hon. Mitt i allt detta befinner sig också Aurelia, som verkar vara den enda som verkligen är angelägen om att Törnrosa ska vakna.
I pjäsen, inspirerad av Eva Illouz studie Därför gör kärlek ont – en sociologisk förklaring, möter den klassiska kärlekssagan en mer samtida syn på kärlek och relationer. Vad händer när vi går in i relationer på ojämlik grund? Hur kommer det sig att ”känslomässig självständighet” tillskrivs hög status, medan starka känslor och beroende nedvärderas? Vad har vi egentligen för ansvar för våra egna och andras känslor?
Törnrosa – den enda sanna kärlekens tid spelades för skolbarn i Jämtland Härjedalen och Västernorrland under våren 2017.
Föreställningen blev utvald som en av 16 produktioner till bibu – Scenkonstbiennal för barn och unga 2018. Juryns motivering:
”I sagans värld är den sanna kärleken enkel, självklar och varar ända till livets slut. Men hur fungerar det i verkligheten? I föreställningen ställs alla sagans sanningar på huvudet när vår nutid, dess ambivalens och moderna värderingar kliver in i den klassiska sagans värld och krockar med dess klassiska berättarelement och värderingar. Med farsen som verktyg och med en normkreativ utgångspunkt får vi en visuell och välspelad föreställning om allt vad kärleken kan innebära. Hur tar vi hand om varandra? Hur skapar vi jämställda, respektfulla och kärleksfulla relationer bortanför norm? Möjligen ges även insikter om att se de relationer som inte ger oss kärlek, respekt och omsorg, så vi blir modiga att lämna dessa bakom oss.”
Dela sidan
Medverkande:
Manus: Manda Stenström
Regi & scenografi: Jonas Nilsson
Kostym: Marie Moberg
På scen: Ellen Hennig, Madeléne Evertsson, Malin Tengvard och Anders Öhrström
Producent: Christina Seldahl Lindgren